22/09/2017

90 de ani de operă, la Cluj

Opera Română din Cluj-Napoca împlineşte marţi 90 de ani de la inaugurare.Spectacolul de gală cu ‘Aida’ de Giuseppe Verdi, prezentat publicului la inaugurarea Operei Române, pe 25 mai 1920, a fost realizat în viziunea regizorală a directorului Constantin Pavel, totodată primul interpret al rolului Radames. La pupitrul dirijoral al orchestrei Operei s-a aflat Alfred Novak. Sala mare a Operei a fost plină până la refuz, publicul răsplătind cu aplauze entuziaste fiecare moment deosebit al reprezentaţiei.’A fost o sărbătoare culturală, a fost triumful curentelor umanitare idealiste’, scria pianistul şi compozitorul Liviu Tempea despre premieră, în revista ‘România’.”Desigur că Opera din Cluj este, alături de Universitate, una dintre faptele mari ale generaţiei noastre”, afirma Sextil Puşcariu în ‘Memorii’. Proiectul înfiinţării Operei Române a prins contur în primăvara anului 1919, din iniţiativa compozitorului Tiberiu Brediceanu.Primul director al Operei Române din Cluj a fost tenorul Constantin Pavel, artist liric de talie europeană, cunoscut şi apreciat la Nurenberg, Viena şi Budapesta. El a fost numit la conducerea instituţiei la 12 septembrie 1919.În primul volum al monografiei consacrate ‘Operei Române din Cluj’, publicate în acest an de muzicologul Octavian Lazăr Cosma, preşedintele Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, la Editura Charmides din Bistriţa, autorul arată că dificultăţile cele mai mari în punerea în scenă a lucrării lui Verdi au fost legate de recrutarea personalului, îndeosebi a instrumentiştilor. De la Praga şi Karlsbad au fost angajaţi 40 de instrumentişti, iar la finele lui aprilie 1920, şi muzicieni din fosta orchestră Wiener Tonkunstler.La rândul său, Constantin Pavel a fost la Viena spre a se documenta în privinţa scenografiei şi recuzitei de scenă.Conducerea instituţiei i-a angajat pe George Szanto – scenograf, Hermann Klee – maestru de cor şi Tucia Fulda – maestru de balet şi prim-balerină.La premiera din 25 mai 1920, rolul Aidei a fost interpretat de soprana Elena Roman – ‘cu acute perlate, forte metalic şi piano dulce şi uşor, care au contribuit la strălucirea serii’, Radames de tenorul Constantin Pavel, Regele Egiptului de Gheorghe Sterian Mandy, Amneris de Lya Pop – ‘pentru prima dată pe o scenă de operă, după lungi studii făcute la Paris’ -, Ramfis de Rudolf Steiner, Marele Preot de Andrei Ştefănescu, iar Marea Preoteasă de Lelia Popovici, arăta cronicarul ziarului ‘Patria’.Cea de-a doua premieră a stagiunii 1919-1920 a fost cu opera ‘Traviata’ de Verdi.Directorul general al Operei Române, Rareş Trifan, a declarat pentru AGERPRES că instituţia clujeană de cultură a prezentat publicului, în ultimii trei ani, zece premiere – Văduva veselă, Candide, Oreste-Oedip, María de Buenos Aires, Otello, Ciuleandra, Tosca, Les Sylphides-Paquita, Cariera unui libertin şi Forţa destinului -, iar la finele acestei luni va avea loc premiera cu spectacolul ‘Orfeu în infern’, operă bufă a compozitorului Jacques Offenbach.’În perioada 1 ianuarie 2007 – 21 mai 2010, în instituţie au fost făcute investiţii importante, printre care achiziţii de instrumente muzicale şi accesorii în valoare totală de 532.210 de lei. Şi pentru următoarea perioadă a anului 2010 au fost aprobate achiziţii având acelaşi scop, în valoare de 250.000 de lei. De asemenea, au fost obţinute fonduri pentru lucrări de reparaţii în valoare totală de 1.500.000 de lei. Instituţia nu are debite, toate facturile fiind plătite la zi’, a spus directorul Rareş Trifan.