Ada Milea semnează prima premieră a noii stagiuni de la Naționalul clujean

Prima premieră a noii stagiuni a Teatrului Național ‘Lucian Blaga’ din Cluj-Napoca, cu spectacolul cu piesa ‘Insula’ după Gellu Naum, care va fi prezentată publicului, marți, 27 septembrie, este pusă în scenă de actrița și solista de muzică folk Ada Milea, în scenografia lui Valentin Codoiu.

Ada Milea a jucat, mulți ani, pe scena Teatrului Național din Târgu-Mureș, apoi a devenit artist independent. A realizat coloana sonoră pentru spectacole de mare succes precum ‘Aventurile lui Habarnam’ de Nikolai Nosov, în regia lui Alexandru Dabija, ‘De ce fierbe copilul în mămăliga’ de Aglaja Veteranyi – regia regia Radu Afrim, ambele la Teatrul Odeon, ‘Scaunele’ de Eugen Ionescu – regia Felix Alexa, la Teatrul Lucia Sturdza Bulandra și ‘Neînțelegerea’ de Albert Camus – regia Felix Alexa la Teatrul Național din București.

Din distribuția piesei lui Gellu Naum, inspirate de celebrul roman ‘Robinson Crusoe’ de Daniel Defoe, fac parte Cătălin Herlo, în rolul lui Robinson Crusoe, și Miron Maxim, în rolul lui Vineri. Ada Milea va acompania la chitară parcursul mereu spectaculos al vieții personajelor.

Gellu Naum (1915- 2001) a studiat filosofia la București și la Paris. A cunoscut suprarealismul prin autorul Manifestului acestui curent, Andre Breton. S-a numărat printre promotorii celui de-al doilea val suprarealist din România, alături de Dolfi Trost, Gherasim Luca, Paul Păun și Virgil Teodorescu. A publicat numeroase cărți de poezie, proză și teatru – ‘Drumețul incendiar, (1936), ‘Libertatea de a dormi pe o frunte’, (1937), ‘Vasco da Gama’ (1940), ‘Medium’ (1945), ‘Castelul orbilor’ (1946), ‘Zenobia’ (1985), ‘Malul albastru’ (1990) etc. A compus, pentru copii, fermecătoarele ‘Cărți cu Apolodor’. A tradus din Diderot, Stendhal, Hugo, Jules Verne, Kafka, Prevert, Rene Char, Gracq și Beckett.
Piesa ‘Insula’ a fost scrisă de Gellu Naum în anul 1966, fiind publicată în volum 13 ani mai târziu, în 1979, la Editura Cartea Românească. Scriitorul pornește de la câteva repere ale cărții lui Daniel Defoe – naufragiul pe insula pustie, eforturile de supraviețuire ale protagonistului și întâlnirea cu personajul Vineri. Majoritatea personajelor descoperă, în timpul evenimentelor pe care le trăiesc, un anumit grad de rudenie. Trădări sentimentale, răpiri, bătălii, expediții compun spectaculosul acestei comedii mereu alimentate de jocul automatismelor și de exploatarea intertextualității. AGERPRES

Leave a comment