Guvernul a avizat noul contract cu Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania

Guvernul a avizat noul contract cu compania americană Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania, care prevede reducerea costului aferent lucrării la 6,9 milioane euro/km și permite scoaterea la licitație a tronsoanelor încă neîncepute, a anunțat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

Ministrul a precizat că acest contract nu va fi prezentat public, constructorul american insistând ca termenii înțelegerii să rămână confidențiali.

“Ca urmare a negocierilor, în ciuda unui alt guvern care și-a propus să ne facă cetățeni de mâna a treia în fața statelor membre ale Uniunii Europene, se realizează o economie la bugetul de stat de 6 miliarde euro, deci dacă am fi continuat să lucrăm la prețurile din contractul inițial, costul total al autostrăzii ar fi fost de 10 miliarde euro”, a spus Boagiu.

Ea a arătat că din contract a fost eliminată clauza care interzicea statului român pentru o perioadă de doi ani să scoată la licitație vreunul dintre tronsoanele autostrăzii, în cazul rezilierii contractului, astfel că în perioada imediat următoare va fi lansată licitația pentru sectorul de drum Gilău – Nădășel, documentația aferentă fiind finalizată.

Potrivit ministrului, cuantumul total al solicitărilor de plată formulate de către constructorul american către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a fost redus, în urma negocierilor, de la 380 milioane euro la 115 milioane euro, sumă care va fi plătită în trei tranșe, respectiv până la 31 decembrie 2011, până la 31 martie 2012 și până la 31 mai 2012.

Termenele de plată a facturilor au fost de asemenea extinse, de la maximum 25 zile la 65 zile, iar clauzele de indexare și cele privind costurile indirecte au fost eliminate.

“Prin aceste clauze, și dacă lucrau, și dacă nu lucrau, erau îndreptățiți să primească lunar un milion de euro”, a spus Boagiu.

Pentru tronsoanele care urmează să fie executate de Bechtel au fost introduse clauze similare celor din contracte pentru construcția altor autostrăzi, referitoare la termene de executare și penalități zilnice pentru depășirea acestor termene, cuprinse între 0,05% și 10% din valoarea secțiunii rămase de executat.

“Mai există și o modificare legată de perioada de garanție, care urcă de la 24 luni la 30 luni”, a adăugat ministrul.

Problema autostrăzii Transilvania a fost discutată, în luna august, în ședință de guvern, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, anunțând la finalul acelei reuniuni că totalul costurilor de construire va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai puțin, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte șase sectoare de drum.

Premierul Emil Boc a susținut atunci, la rândul său, că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.

“Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș, iar la nivelul politic am decis, în coaliție, ca tronsonul de la Gilău la Mihăiești să fie scos imediat la licitație, deoarece proiectarea este finalizată. Pentru tronsonul Târgu Mureș-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vederea organizării licitației de execuție. Evident că Bechtel nu va primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească ?”, spunea atunci Boc.

Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău și Suplacu de Barcău-Borș, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte șase tronsoane, fără nicio pretenție din partea constructorului american.

Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărțit în opt tronsoane de construcție. Lucrările nu au fost începute pe șase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Brașov-Făgăraș (53 km), Făgăraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăilești (24 km) și Mihăilești-Suplacu de Barcău (76 km).

Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, față de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat și raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitațiilor.

Boagiu preciza în luna august că plățile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranșe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.

Tronsonul Suplacu de Barcău-Borș va fi finalizat în totalitate de Bechtel în 2013, Boagiu evitând însă să avanseze și un termen de finalizare a întregii autostrăzi Transilvania.

Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcția unui traseu de 415 kilometri, dar porțiunea construită până în prezent cu finanțarea statului, la șapte ani de la lansarea proiectului, depășește cu puțin 10% din traseul total.

Până în prezent au fost contruiți doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.

Premierul Emil Boc a declarat recent că noul contract cu Bechtel va fi discutat în Guvern în luna septembrie, iar apoi va fi scos la licitație tronsonul Gilău – Nădășel.

Leave a comment