Tren cu abur pentru turiști între Teaca și Râciu, după 20 ani în care linia a fost închisă

După aproape douăzeci de ani, pe un tronson din linia ferată care leagă Lechința (Bistrița-Năsăud) de Târgu Mureș, a circulat din nou trenul. Un tren cu abur a cărui locomotivă a fost fabricată în Polonia, în 1949, și care urmează să transporte în curând turiști pe ruta Teaca – Râciu.

Un om de afaceri din județul Mureș, Mihail Răspopa, este cel care a preluat, anul trecut, în concesiune linia ferată care face legătura între Târgu Mureș și Lechința și care se întinde pe 90 de kilometri. Din luna mai a anului 2011 și până în prezent, bărbatul a reușit să reabiliteze doar 35 de kilometri din această linie ferată, între localitățile Teaca (Bistrița-Năsăud) și Râciu (Mureș), transmite corespondentul MEDIAFAX.

“A fost o investiție mare de peste cinci milioane de euro fiindcă linia era extrem de degradată, s-a furat foarte mult și a fost nevoie să refacem tot ce lipsea, dar de acum urmează greul. Sincer să fiu, nu știu ce m-a determinat să mă apuc de această afacere. Nu-mi plăceau trenurile înainte. Au început să-mi placă pe parcurs, deja sunt obsedat de ele. Deocamdată facem călătorii de probă fiindcă vrem să testăm siguranța liniei. Acum (duminică – n.r.) vrem să ajungem la Milaș (la o distanță de circa 20 de kilometri de Teaca – n.r.) și sâmbăta viitoare până la Râciu (35 de kilometri). Atât am reușit să reabilităm pentru început. Mai avem nevoie de un an-doi ca să poată circula trenul în siguranță între Târgu Mureș și Lechința”, a declarat Răspopa.

Munca este cu atât mai îngreunată cu cât, de fiecare dată când se înlocuiesc piese lipsă, acestea sunt furate din nou, motiv pentru care concesionarul liniei a decis să achiziționeze un aparat de zbor fără pilot, dar cu camere de supraveghere, care va filma orice mișcare și îl va ajuta să găsească hoții.

“Aparatul costă 20.000 de euro. L-am cumpărat și sper să vină cât mai repede ca să nu mai avem probleme”, a declarat Răspopa.

Duminică, din Gara Teaca, închisă de CFR în 1996, după ce “mocănița” care lega Lechința de Târgu Mureș nu a mai circulat, trenul cu abur a pornit spre localitatea Milaș, însă nu înainte ca mecanicul locomotivei, Iosif Șuteu (55 de ani) și fochistul Ioan Ivan să pună multe lemne pe foc și să umple rezervoarele cu apă.

“Locomotiva este una fabricată în Polonia, în 1949. A fost cumpărată de Căile Ferate Române și de atunci funcționează în România. Poate să ducă și vagoane de marfă, și de călători. E o locomotivă foarte bună. Cu întreținerea e mai greu, fiindcă nu se prea găsesc piese de schimb. Nu se mai prea fac”, a declarat mecanicul Iosif Șuteu.

El a explicat că, pentru ca trenul să se pună în mișcare, se aprinde focul în focarul locomotivei.

“Cazanul e plin cu apă. Se transformă în abur care, prin anumite conducte, ajunge unde trebuie și pune în mișcare bielele care mișcă roțile. Viteza maximă pe care o poate atinge e de 35-40 de kilometri la oră. Pe dealurile acestea, între Teaca și Târgu Mureș, viteza e mai mică”, a spus el.

Fochistul trenului e Ioan Ivan, de loc din Sibiu.

“Aici facem presiune la locomotiva cu aburi. Folosim lemne și cărbuni și urmărim acest manometru, un ceas care arată presiunea. E multă muncă, dar sunt obișnuit și cu fumul. Copiii sunt foarte bucuroși mai ales când trenul face «Uuuuu! Uuuuu!»”, a spus el.

Fochistul a explicat că micuților le place cel mai mult să intre în locomotivă și să vadă cum se pun în mișcare toate mecanismele.

“Eu am obiceiul că le trag o linie cu funingine cu degetul pe obraz și când vor să urce a doua oară, le spun că nu îi mai primesc, să se dea jos că deja au văzut. Se amuză și noi ne amuzăm împreună cu ei”, a spus fochistul.

Șeful trenului e Alexandru Veconi (66 de ani), fost șef al Gării din Teaca, acum pensionar.

“Îmi vine să plâng acum că văd trenul circulând din nou. Din 1972 am codus această gară până în 1996, când am ieșit la pensie. De atunci nici nu a mai circulat trenul. A mai venit de două ori cu turiști, turiști străini, dar de atunci nu a mai circulat nimic pe această linie îngustă. Mă bucur din toată inima că văd iar un tren pe linie. Lucrez și eu la remedierea liniei, chiar dacă sunt șeful trenului. E mult de lucru pe linie fiindcă traversele sunt rele, s-a furat mult. Și azi (duminică – n.r.) am avut niște puncte slabe și ne-am dus înainte și le-am remediat. Se fură buloanele cu care se leagă șinele. Azi am înlocuit 20. Trenul are pentru moment un vagon, dar va mai avea unul deschis, fără geamuri. Toată lumea e foarte încântată și mulți se interesează și abia așteaptă să înceapă călătoriile”, a spus el.

În ce privește traseul, Veconi a relatat că acesta este minunat.

“Traseul este extraordinar, minunat. În pădure e foarte frumos, se văd animale sălbatice, fazani, căprioare. Și mistreți am văzut din tren, de toate, e o splendoare. Este o curbă la un moment dat care seamănă cu o potcoavă și acolo e spendid. Trenul va merge cu 15-20 de kilometri/ oră maxim. Dacă turiștii vor vrea, vom opri ca să poată admira peisajul și apoi vom merge mai departe”, a declarat el.

Deși duminică au fost oameni care au participat la “cursa de probă” cu trenul cu aburi, prima călătorie oficială cu turiști va fi abia sâmbăta viitoare.

“Trenul va circula în special la sfârșit de săptămână, cu două curse pe zi, dacă e nevoie. Traseul e foarte frumos, e superb și cred că vor fi oameni interesați destui. Deocamdată, ducem lipsă de vagoane și acum le recondiționăm, ca să zic așa. Cel de aici e un vagon recondiționat. Miercuri sau joi mai aduc și unul fără geamuri, albastru, și cu prelată și mai facem. Trei vagoane maxim vor fi aici”, a spus proprietarul trenului Mihail Răspopa.

El a declarat că are planuri mari cu linia îngustă.

“Nu vrem să facem concurență, dar sper să îi depășim pe cei care mai au afaceri în domeniu. Comunitățile prin care trece trenul sunt interesate. Oamenii vor să ne sprijine. Nu știu cât vom reuși anul acesta, dar anul viitor sigur vom face. Am văzut că, la Bistrița, chiar nu sunt locuri de distracție și undeva, așa, într-un loc unde nu există populație, nu sunt case, să fie un loc care să atragă oameni ce vor să-și petreacă timpul liber și să se simtă bine. Colaborez cu străinii care sunt îndrăgostiți de așa ceva și m-au făcut și pe mine să mă îndrăgostesc”, a spus el.

Pentru început, pentru o călătorie între Teaca și Râciu, un bilet în trenul cu aburi va costa cel mult 65 de lei pentru adulți. Copiii vor beneficia de o reducere de 40 la sută, iar pensionarii, elevii și alte categorii speciale vor plăti și ei mai puțin.

Linia îngustă Târgu Mureș – Lechința are 90 de kilometri lungime și traversează nouă localități – șapte din județul Mureș și două din Bistrița-Năsăud. Linia a fost dată în exploatare în anul 1914 pentru transport mixt, de persoane și de marfă.

Pe traseul trenului, turiștii pot admira podul de fier de peste râul Mureș denumit “podul celor trei poduri” pentru că este alcătuit din trei asemenea lucrări, lacurile Cenan, populate cu specii autohtone de crap și caras, amplasate în mijlocul unei naturi sălbatice cu floră și faună specifice bălților din Câmpia Transilvaniei, un veritabil “paradis al pescarilor”, dar și rezervația de pin negru de la Săușa.

Tot pe traseul trenului se află situl arheologic de la Morești, care adăpostește un castru roman construit prin 122 d.H ., rezervația cinegetică de la Sântioana, bogată în vânat mic, livezile de cireș de la Păunet, terenul de vânătoare din Dealul Oroiului, Dealul Bandului și multe altele.

Sursa foto: www.prowallpapers.ro

Leave a comment