Bistrița-Năsăud ! pionier în lupta antidiscriminare

Premieră națională la Bistrița! Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională și Asociația Autism Europa Bistrița au semnat două protocoale de colaborare care vizează integrarea copiilor cu autism în învățământul de masă preșcolar și școlar.

Protocoalele reprezintă o consecință naturală a demersurilor de integrare de succes derulate în ultimii ani în județul Bistrița-Năsăud, unde sunt integrați în unitățile de învățământ 25 de copii cu tulburări din spectrul autist.

Obiectivele de bază ale colaborării sunt: sprijinirea constantă și directă a copiilor în procesul de integrare în unitățile de învățământ de masă preșcolar și școlar din județul Bistrița-Năsăud; consilierea cadrelor didactice și punerea la dispoziție de personal coordonat de AAE în vederea procesului integrării, sprijinirea reciprocă în situații concrete în care sunt implicate atât cadrele didactice cât și beneficiarii AAE; promovarea principiului egalității de șanse și excluderea discriminării, într-un cadru transparent de colaborare; sprijinirea formării, perfecționării, specializării angajaților direct implicați în procesul de integrare a acestor copii.

Evaluarea psihologică și recomandarea de integrare în învățământ de masă este făcută de specialiștii CJRAE Bistrița și AAE. Specialiștii AAE pun la dispoziția cadrelor didactice programele de intervenție concepute pentru copilul asistat în programul de școlarizare în clasele primare.

După știința mea, în nici un alt județ nu există o atât de bună colaborare între ONG-urile de profil și inspectoratele școlare, în mare parte deoarece în România există un vid legislativ care duce la încălcarea constantă a drepturilor copiilor cu TSA. Considerăm acest protocol o mare victorie în lupta antidiscriminare. Așa cum am demonstrat și practic, sunt mulți copii cu tulburări din spectrul autist perfect capabili să se integreze, cu sau fără însoțitori, iar școlarizarea în învățământul de masă face parte integrantă din terapia de recuperare a acestor copii. De asemenea, mă bucur foarte mult că Bistrița-Năsăud este un județ în care instituțiile statului manifestă toleranță și înțelegere față de copiii speciali, copii care au aceleași drepturi, dacă nu chiar mai multe decât colegii lor. Integrarea unui copil diferit prezintă un oarecare grad de dificultate pentru cadrele didactice, însă satisfacțiile sunt pe măsură. De aceea, împreună cu ISJ și CJRAE, vom lupta pentru recompensarea dascălilor care fac acest efort prin organizarea anuală a unui eveniment în cadrul căruia le vor fi recunoscute meritele” a precizat Ana Dragu.

Sursa foto: www.roportal.ro

Leave a comment