Panoul ATOP și albumele județului, alte nereguli scoase la iveală de auditul intern desfășurat la CJ BN

Radu Moldovan, președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, a prezentat rezultatele unui audit intern pentru perioada 2008-2012.

Raportul de audit a scos la iveală și faptul că instituția plătește peste 5.000 de lei lunar unei firme care actualizează programul informatic de pe un panou electronic montat în Piața Petru Rareș din Bistrița de către fosta conducere a CJ, scrie Mediafax.

Potrivit sursei citate, panoul electronic din Piața Petru Rareș din Bistrița, aparținând Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP), a fost montat în 2010, când la conducerea ATOP se afla Luca Iancu (PDL), fost vicepreședinte al CJ.

“Pentru achiziția și montarea panoului s-au cheltuit peste 61.000 de lei. Lucrările au fost realizate de SC Asix Ro Prodcom SRL Bistrița în baza unui contract încheiat în luna decembrie a anului 2010. La CJ nu s-au găsit documente care să justifice investiția recepționată în luna decembrie a anului 2011”, a declarat Emil Radu Moldovan.

El a afirmat că, în schimb, s-a găsit rapid o firmă care să actualizeze programul informatic de pe acest panou, contra sumei de 5.200 de lei lunar. “Firma se numește SC Kliktel SRL, s-a înființat în 2011, nici măcar nu are site, dar iată că are un contract frumos. Sper că factura pe luna noiembrie e ultima. Paul Vereș, care se ocupă de tot ce ține de sistem informatic în CJ, are un salariu sub 1.000 de lei, iar firmulița aceasta încasează lunar peste 5.000 de lei. Este inadmisibil, mai ales că noi avem și un proiect european prin care putem angaja încă un informatician la CJ. Am cerut Serviciului Juridic să ia măsuri pentru denunțarea acestui contract total păgubos“, a declarat Emil Radu Moldovan.

Panoul electronic al ATOP are trei metri înălțime și 1,8 metri lățime. E dotat cu leduri, cu vizualizare de la doi până la 200 de metri.

Când am decis în ATOP să-l achiziționăm, am hotărât să oferim informații utile cetățenilor. Vor afla de aici dacă e DN 17 înzăpezit la Tihuța, unde sunt amplasate radarele, unde sunt drumuri în lucru”, spunea Luca Iancu, la inaugurarea acestuia.

De când a fost montat, pe panou pot fi văzute informații despre vreme și trafic și, din când în când, afișe din campanii de prevenire a accidentelor rutiere.

Totodată, Moldovan a declarat că, în urma auditului intern, a reieșit că predecesorul său a cheltuit bani mulți și pentru promovarea județului.

După calculele noastre, este vorba de peste 200.000 de lei cheltuiți în cei patru ani în care Liviu Rusu a condus CJ”, a declarat Emil Radu Moldovan.

Potrivit raportului de audit, în timpul mandatului lui Liviu Rusu, CJ Bistrița-Năsăud a editat “Albumul de prezentare a județului” în valoare de 32.590 lei, lucrare realizată de SC Premiere Group Cluj într-un tiraj de 1.000 de exemplare.

“Nu s-a făcut licitație, lucrarea fiind încredințată direct firmei din Cluj fără a fi anexată oferta de preț pentru realizarea serviciului. Din verificarea efectuată de auditori s-a constatat că acest serviciu nu a fost cuprins în Programul anual al achizițiilor pe anul 2009”, se arată în raportul de audit.

Tot în mandatul fostului președinte al CJ a fost publicat “Albumul județului Bistrița-Năsăud”, pentru realizarea căruia s-au cheltuit 20.832 lei. Acesta a fost editat de SC Sinteza Prod Com SRL Cluj-Napoca într-un tiraj de 600 de exemplare. O altă publicație s-a numit “Realizările județului Bistrița-Năsăud 2008-2012”, pentru care fosta conducere a CJ a plătit 79.980 lei, realizarea lucrării fiind încredințată SC Sinteza Prod Com Cluj, care a tipărit-o în 15.000 de exemplare.

Potrivit raportului de audit, tipărirea acestei lucrări a fost cerută de Bogdan Rusu (PDL), unul dintre foștii consilieri personali ai președintelui CJ de atunci, care a întocmit un “raport de necesitate” în care a scris că astfel de lucrări au fost elaborate de “mai multe consilii județene din România”. CJ a încheiat imediat după aceea un contract cu firma din Cluj, fără să anexeze însă și un caiet de sarcini, în opinia actualei conduceri a instituției, banii fiind cheltuiți ilegal.

Conform sursei citate, o altă publicație editată în timpul mandatului fostului președinte a fost “Albumul județului”, pentru care s-au cheltuit 16.740 lei. Acest album a fost realizat de SC Sinteza Prod Com SRL Cluj-Napoca în 500 de exemplare, comanda fiind făcută de același Bogdan Rusu, care a invocat faptul că “albumele s-au dovedit a fi de un real succes în toate situațiile în care au fost oferite drept cadou invitaților și delegaților”.

Din verificările efectuate, auditorii CJ au ajuns la concluzia că serviciile privind “tipărirea de cărți și publicații” s-au realizat “fără respectarea prevederilor legale privind achizițiile publice”, întrucât au fost achiziționate prin cumpărare directă fără a se ține cont că s-a depășit pragul de 15.000 de euro (fără TVA), sumă de la care trebuia recurs la cerere de oferte.

Președintele CJ, Emil Radu Moldovan, a declarat că, tot în mandatul lui Liviu Rusu, s-au tipărit mai multe cataloage personalizate pentru care s-au plătit 9.990 de lei în contul firmei Paspartu Timișoara. “Din documente nu rezultă modul de utilizare a acestora. Cataloagele au fost comandate de către vicepreședintele CJ Luca Iancu (PDL), fără să se știe scopul pentru care le-a comandat”, se arată în raportul de audit.

Emil Radu Moldovan a declarat că, tot în mandatul predecesorului său, s-au cheltuit peste 40.000 de lei pe materiale promoționale, banii fiind plătiți pentru pliante, flyere, tricouri, felicitări și mape personalizate, agende și calendare fără a specifica destinația lor exactă.

Moldovan a mai susținut că în mandatul său va fi făcută o analiză riguroasă legată de materiale promoționale, iar dacă va fi nevoie, acestea vor fi cumpărate, dar numai în baza legii.

Fostul președinte al CJ Liviu Rusu nu a putut fi contactat pentru a comenta situația.

Leave a comment