21/09/2017

Nick Kazan: Căpetenia Relelor, Ioan Oltean

typewriterCriza pe care Centura Ocolitioare a provocat-o în Bistrița escalează vertiginos. Efectele așa zisei VarianteiBistrița Sud 2 vor fi cumplite. Această „variantă” a fost supusă unui Referendum înjghebat pripit, marcat deo nespusă aberație (un nonsens axiomatic – pentru simplul fapt că orice „variantă” presupune o alta… care în cazul nostru este inexistentă). Bani publici au fost risipiți pe o soluție înșelătoare: ce urmează este analiza unui proces politic rușinos. Voi demasca ourzeală nefastă care arată venalitatea și prostia crasă a jocului care a cauzat această criză, care trimite Bistrița la disensiune și litigii, revelând urâțenia  care a înglodit procesul democratic și a însămânțat neîncrederea în urbea noastră.

Neștiut bistrițenilor este că în spatele acestei încăpățânări a Primarului Crețu de a se continua cu Varianta  este sabotarea autostrăzii Cluj-Bistrița-Suceava de către Ioan Oltean. Varianta Bistrița Sud 2 este doar unul din efecte, alături de sabotarea bunului viitor al Bistriței, pentru nimic alt scop decât un murdar joc politic menit să divizeze și aducă scor politic celui mai înrăit politician PDL-ist, Ioan Oltean.

Când se lucra la șoseaua Cluj-Suceava, planurile prevedeau ca acest culoar strategic să fie dotat și cu o autostradă. CNADNR-ul circula proiectul unei autostrăzi Jucu-Bistrița care ar fi costat 750 milioane de euro, deci 10 milioane de euro pe kilometru, autostradă a cărui studiu de fezabilitate se afla în licitație. Totodată, se trâmbița la Suceava autostrada Bistrița-Suceava. La baza acestui tronson de autostradă Cluj-Bistrița-Suceava se află, într-adevăr, cea maibună rațiune dintre toate, acesta odihnindu-se pe precedentul istoric, pe avantajele pe care geografia le oferă, alături de toate datele statistice care fac ca această rută să fie autostrada care să conecteze atât nordul țării cât și Transilvania cu Ucraina și Basarabia, ceea ce de la sine atrage finanțarea de la Comisia Europeană. O mai detailată expunere o veți găsi în Ghidul de Dezvoltare Strategică a Bistriței, pe care îl puteți cumpăra la toate chioșcurile din oraș.Bistrita-630x472

Atenția acum trebuie să fie îndreptată asupra Planului Strategic de Dezvoltare a Bistriței 2010-2030, plan care a fost lansat cu fanfară de către Primarul Crețu. Acest plan cere administrației locale să acționeze în vederea realizări autostrăzi care ne va lega cu Moldova și Ucraina, cea mai importantă acțiune pentru buna dezvoltarea urbană a Bistriței. Ei bine, dacă autostrada era discutată acum trei ani, orice altă pomenire de atunci a încetat. De ce? Pe de o parte a fost din cauza obsesiei Primarului Crețu cu Wonderlandul (proiect imposibil de finanțat), ecuație în care Varianta Bistrița Sud 2 ar fi facilitat proiectul, dat fiind proximitatea.

Ceea ce a intervenit a fost jocul de putere pe care Ioan Oltean l-a urzit: tăcere deplină despre autostrada Bistrița-Suceava…, în timp ce conducerea PDL din Târgu Mureș, Neamț și Iași promovau viguros autostrada Cluj-Târgu-Mureș- Iași, proiect mult mai dificil din cauza terenului accidentat, și care ar fi costat mult mai mult pe kilometru, 17 milioane. Care este logica? Nu numai că acest culoar este eminamente mai puțin valoros strategic decât cel care trece prin Bistrița, dar costă mult mai mult?!Nick's Photo s

Trebuia să înțeleg care ar fi putut să fie dedesubturile acestui nonsens care adresează în primul rând încăpățânarea obsesivă a Primarului Crețu în legătură cu Varianta dânsului, care ar blama Codrișorul și deci orașul în mod oribil. A doua constatare este totala evitare a deputatului Ioan Oltean de a menționa autostrada Bistrița-Suceava în ultimii trei ani. În modul cel mai normal, fiind parte integrală a unei astfel de autostradă, Centura de Ocolire ar fi Într-adevăr „ocolit” Bistrița, ar fi fost o autostradă cu patru benzi, nu doar o pistă cu două benzi, cum ni se propune.

Dacă autostrada nu a mai fost menționată de către liderii politici la Bistrița, în schimb liderii PDL-iști de la Târgu-Mureș, Neamț și Iasi au sărit la o astfel de șansă și au bătut tobele destul de tare încât acum aceasta să apară ca „prioritară”pe harta PNL-ului recent anunțată de către Relu Fenechiu. Bistrița și Suceava au pierdut. Cea care trece prin Târgu-Mureș, Neamț și Iași, deși este infinit mai scumpă, și cu valoare strategică europeană mult mai scăzută decât cea care ar trece prin Bistrița a câștigat. De ce acest nonsens?

Ceea ce se conturează tot mai puternic este că, în realitate, Ioan Oltean l-a sprijinit pe Primarul Crețu să bată toba cu Varianta Bistrița Sud 2, însă cu un scop anume. Dacă această variantă ar câștiga cumva, Bistrița ar comite un Harakiri, adică s-ar sinucide în ceea ce privește capacitatea sa de a folosi fondurile europene pentru altceva decât Varianta Bistrița Sud 2, aceasta fiind o soluție extrem de înșelătoare. Totodată, și aici intervine scopul ulterior, un proiect mult mai scump, deși mult mai neadecvat necesităților de transport european, va fi făcut prin Târgu-Mureș. Care formulă necinstită este circulată și urmează să fie înaintată la Comisia Europeană, cu gândul că poate această monumentală decepție să nu fie recunoscută. De specificat că România contribuie la UE mai mult decât primește, acest lucru fiind atribuit înaltului grad de corupție care domnește în țară.

Este timpul să-i punem pe politicieni cu talpele pe jăratec. Să-i facem să sară-n sus, să-și facă datoria!Iar noi ceiălalți să ne apucăm de re-profesionalizarea României, să trecem la treabă.

Bistrițenilor, dacă există nevoia de a ne deștepta, această deșteptare trebuie să se exprime acum. Ridicați-vă acum, treceți la fapte!

Nicholas Kazan